V katedrále Svatého Ducha slavili duchovní královéhradecké diecéze liturgii, při které byly požehnány oleje.
„Oleje jsou v Písmu používány s projevem lásky. Olej je symbolem něčeho hodnotného a Bohem požehnaného, co opatrujeme v sobě, a co opatrujeme pro druhé, abychom jim prokázali službu, uctili je a pozvedli. A v návaznosti na to, i Církev od pradávna spojuje udílení svátostí s významem olejů. Dnes se tady scházíme u svěcení tří olejů, abychom se pak rozjeli do svých míst působení, kde budeme po celý další rok udílet svátosti, spravované z Boží vůle společenstvím Církve. Dnešní obřad je především znamením našeho postoje, neboť před Pánem obnovujeme svoje rozhodování zasvětit se službě v jednotě a zároveň i v rozmanitosti, v jednotě mezi sebou, v jednotě s biskupem, v jednotě s Kristovou Církví, jíž nabízíme naše rozmanité a individuální dary a charismata“, řekl mimo jiné ve své dopolední homilii diecézní biskup Mons. Jan Vokál.
-----------------------------------------------------------------------
Jak to s těmi oleji tedy je?
„Oleje se světí před Velikonocemi kvůli křtům a musí to být při mši svaté. Tu ale na Velký pátek a Bílou sobotu neslavíme. Proto se volí poslední příležitost, kterou je právě Zelený čtvrtek. Může to být ale i dříve ve Svatém týdnu,“ popisuje P. RadekTichý. Důvodem může být i snaha, aby se mohlo shromáždit co nejvíce kněží. Ve vídeňské arcidiecézi tak slaví Missu chrismatis každoročně ve Svatém týdnu už v pondělí.
Oleje měly ve Starém zákoně a Ježíšově době významnou roli. Byl to symbol zdraví, ale i Božího pomazání ke službě proroka nebo krále. Olej katechumenů se používá při přípravě na křest jako znak, že jsme v Kristově moci, která nás chrání před zlem. Olej nemocných pak slouží při svátosti pomazání nemocných, která přináší posilu v čase slabosti a její součástí je také modlitba za odpuštění hříchů. Křižmo se pak využívá při křtu, biřmování, kněžském i biskupském svěcení nebo zasvěcení kostela či oltáře. Je to symbol Ducha Svatého a připodobnění se Kristu.
Olivový olej a balzám
Olej katechumenů a olej nemocných sestává z olivového oleje, který se dá běžně koupit v obchodě. Třetí olej – křižmo obsahuje navíc vonný balzám, pro který se chodí do lékárny. Ve Svatém týdnu se čistí nádoby, večer před Zeleným čtvrtkem se do nich nalijí oleje. Balzám se chystá zvlášť do menší konvičky, do oleje ho pak přilévá biskup.
P. Tichý podotýká, že po Druhém vatikánském koncilu se může na posvátné oleje použít jakýkoliv rostlinný olej, v drtivé většině ale trvá věrnost olivě. Naopak u balzámů je různorodost větší. „Původně křesťané do křižma přidávali arabský balzám. Když Evropané objevili Jižní Ameriku, narazili tam také na levnější peruánský balzám a dodnes ho v křižmu najdeme nejčastěji. Je ale možné přidávat i jiné vonné látky – nard, koření nebo esenciální oleje. V každé katedrále může být trochu jiný zvyk. Vím třeba, že v Ostravě přidávají do oleje Višňovského suspenzi,“ prozrazuje některé receptury P. Radek Tichý.
Po mši svaté si pak olej odebírají do nádobek duchovní. Pokud jim nějaký olej z uplynulého roku zbyl, musí ho spálit. „Posvátné oleje jsou typicky napuštěné do vaty. Kněží před Zeleným čtvrtkem pak vatu vyjmou, uloží v sakristii a měli by ji spálit v ohni při velikonoční vigilii,“ vysvětluje P. Tichý. Naopak nové oleje je možné ve farnosti přivítat. „Není pro to ale žádný oficiální obřad. Zažil jsem to v několika farnostech a šlo spíše o invenci místních duchovních,“ komentuje odborník na liturgii a rektor Arcibiskupského kněžského semináře v Praze.